۱۳۳ باب مسجد در فارس به نام و یا القاب مطهر امام حسین (ع) مزین است + زندگینامه حضرت سیدالشهدا (ع)
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۰۸۱۹
۱۳۳ باب مسجد در فارس و ۴۱ کانون فرهنگی هنری مساجد استان فارس به نام و یا القاب مطهر امام حسین (ع) مزین هستند.
خبرگزاری شبستان - شیراز:
حضرت حسین بن علی (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند، ایشان فرزند دوم حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بودند، کنیه ایشان «اباعبدالله» است و در بین شیعیان به «سیدالشهدا» معروف هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این امام همام بعد از امام حسن مجتبی (ع) به مدت 10 سال زعامت شیعیان را بر عهده داشتند، در زمان تولد ایشان حضرت رسول اکرم (ص)، موضوع شهادت ایشان و نحوه آن را مطرح کردند.
حضرت رسول (ص) ایشان و امام حسن مجتبی (ع) را بسیار دوست داشتند و این 2 امام عزیز را «سید جوانان اهل بهشت» خواندند، در فضلیت امام حسین (ع) همین بس که حضرت رسول (ص) ایشان «کشتی نجات و چراغ هدایت» عنوان کردند.
ایشان در زمان امامت امیرالمومنین علی (ع) در کنار امام اول شیعیان جهان حضور داشتند و جنگ های مختلفی نظیر «صفین» و «نهروان» حضور شرکت کردند.
برخی منابع تاریخی می گویند: در زمان ولادت امام حسین (ع)، فرشته ای به نام «فُطرس» با رساندن خود به گهواره ایشان و تبرک جستن از این مولود عزیز، بال های خود را بازیافت و توانست به عرش برود.
فرزندان ایشان حضرت امام علی بن حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت علی اصغر (ع)، حضرت سکینه (س) و حضرت رقیه (س) هستند که تمام این عزیزان در واقعه عاشورا حضور داشتند و برخی در این واقعه به شهادت رسیدند و برخی هم مدتی بعد به شهادت رسیدند و یا وفات کردند، برخی منابع تاریخی می گویند یکی از همسران ایشان ایرانی است و این بانوی بزرگ «شهربانو» دختر «یزدگرد سوم» پادشاه ساسانی است و از این رو امام سجاد (ع) از یک سو ایرانی محسوب می شوند، البته برخی منابع هم این موضوع را رد می کنند، ایشان همسران دیگری همچون حضرت «رباب (س)» هم داشتند که در واقعه کربلا حضور داشت.
این امام همام (ع)، در زمان حکومت معاویه (لعنت الله علیه) به موضوعاتی همچون شهادت «حُجر بن عُدی (س)» و ولایتعهدی «یزید بن معاویه (لعنت الله علیهما)» اعتراض شدید کردند، ایشان در موضوع صلح با معاویه که در زمان امام حسن مجتبی (ع) روی داد، همراه برادر و تا زمان هلاکت معاویه هم بر این پیمان وفادار بودند، پس از به حکومت رسیدن یزید، ایشان از بیعت با این فرد سفاک، سر باز زدند و در 28 رجب سال 60 قمری مدینه را به سوی مکه ترک کردند چرا که ایشان حکومت یزید را مشروع نمی دانستند، پس از چهار ماه حضور در مکه مکرمه با دریافت نامه های زیادی که از اهالی کوفه دریافت کردند، برخی منابع تاریخی تعداد این نامه ها را بیش از 12 هزار تا 30 هزار نامه عنوان کردند پس از این ایشان، «مسلم بن عقیل (علیهما السلام)» را به عنوان سفیر به کوفه اعزام کردند پس از مطلع شدن از وفاداری کوفیان حج را نیمه کاره رها کردند و به سوی کوفه رفتند اما کوفیان با ارعاب و تطمیع «عبیدالله بن زیاد (لعنت الله علیه)»، سفیر امام (ع) را رها کردند و باعث شهادت ایشان شدند، پس از این اتفاقات مختلفی روی داد و برخی یاران ایشان خود را به امام (ع) رساندند و در روز عاشورا در رکاب حضرت به فوض عظیم شهادت نائل آمدند.
پس از آن حرم مطهر ایشان و یاران باوفایشان نظیر حضرت عباس (ع) در کربلای معلی مامن و ملجا عاشقان به حضرت سیدالشهدا (ع) شد.
یکی از مهمترین دعاهایی که از ایشان برای ما به یادگار مانده، دعا «عرفه» است که ایشان در روز عرفه قرائت فرمودند.
دُر کلام امام حسین (ع)
«مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الّذِى فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ؟».
«پروردگارا! آن كه تو را نيافت، چه يافت و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟» (بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۲6 ح۳)
«إِنّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التّجّارِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَحْرَارِ وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبَادَةِ».
«گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت مىكنند، كه اين عبادت تجارتكنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ مىپرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى مىپرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است». (تحف العقول، ص ۲۷۹ ح۴)
«لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً».
«هركس به غير تو (خدا) دل ببندد، زيان كرده است». (بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۱6 ح۳)
«إِنّ حُبّنَا لَتُسَاقِطُ الذّنُوبَ كَمَا تُسَاقِطُ الرّيحُ الْوَرَقَ».
«محبّت ما اهل بيت سبب ريزش گناهان است، چنانكه باد، برگ درختان را مىريزد» (حياة الامام الحسين، ج ۱ ص۱۵6)
«مَنْ اَحَبّنَا كَانَ مِنّا اَهْلَ الْبَيتِ».
«كسى كه ما را دوست بدارد، از ما اهل بيت است» (نزهة النّاظر و تنبيه الخاطر، ص ۸۵ ح ۱۹)
«لَوْ اَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ اَيّامَ حَيَاتِى».
«اگر زمان حضرت مهدى را درك مىكردم، تمام عمر خدمتگزارش بودم» (عقد الدّرر، ص۱6۰)
«إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ».
«شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و مكرى پاك است» (بحار الانوار، ج 6۵ ص ۱۵6 ح ۱۰)
«مَنْ زَارَنِى بَعْدَ مَوْتِى زُرْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلا فِى النّارِ لاَخْرَجْتُهُ».
امام حسين (ع) فرمود: «هركه مرا پس از مرگم، زيارت كند، روز قيامت زيارتش مى كنم و اگر در آتش هم باشد، او را بيرون مى آورم». (المنتخب للطريحى، ص 6۹)
«اَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ، لا يَذْكُرُنِى مُؤْمِنٌ إِلا بَكَى».
«من كشته اشكهايم، مؤمنى مرا ياد نكند، مگر آنكه به گريه مىافتد» (كامل الزيارات، ص ۱۱۷ ح 6)
«اَلْخُلْقُ الْحَسَنُ عِبَادَةٌ وَ الصّمْتُ زَيْنٌ».
«خوشخويى، عبادت است و سكوت، زينت» (تاريخ اليعقوبى، ج ۲ ص۲6۴)
«لاَ تَقُولُوا بِاَلْسِنَتِكُمْ مَا يَنْقُصُ عَنْ قَدْرِكُمْ».
«چيزى كه از ارزشتان بكاهد، بر زبان جارى نكنيد» (جلاء العيون، ج ۲ ص ۲۰۵)
«لَوْلاَ ثَلاَثَةٌ مَا وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأسَهُ لِشَىْءٍ اَلْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمَوتُ».
«اگر سه چيز نبود، آدمى سرش را در برابر هيچ چيز فرود نمى آورد؛ تنگدستى، بيمارى و مرگ» (نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص ۸۵ ح۴)
«إِيّاك اَنْ تَكُونَ مِمّنْ يَخَافُ عَلَى الْعِبَادِ مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَيَاْمَنُ الْعُقُوبَةَ مِنْ ذَنْبِهِ».
«مبادا از كسانى باشى كه از گناه ديگران بيمناكند، و از كيفر گناه خود آسوده خاطرند». (تحف العقول، ص۲۷۳)
«مَنْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ».
«هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف مىكند» (بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵)
«مَوْتٌ فِى عِزّ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِى ذُلّ».
«مرگ با عزت برتر از زندگى با ذلّت است» (بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۹۲ ح۴)
«مَا كُنّا نَعْرِفُ الْمُنَافِقِينَ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ (ص) إِلا بِبُغْضِهِمْ عَلِيّاً وَ وُلْدَهُ».
«ما در عهد رسول خدا (ص) منافقان را نمىشناختيم، جز در دشمنى آنها با على و اولادش». (عيون أخبار الرّضا، ج ۲ ص ۷۲ ص۳۰۵)
«مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللّهِ كَانَ اَفْوَتَ لِمَا يَرْجُوا وَ اَسْرَعَ لِمَا يَحْذَرُ».
امام حسين (ع) فرمود: «كسى كه با نيرنگ و معصيت خدا، در پى بهدست آوردن چيزى رود، كمتر به آنچه اميد دارد مىرسد و زودتر به آنچه مىترسد، دچار مىشود» (بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲ ح۱۹)
حجت الاسلام «یوسف سلمان زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس در رابطه با تعداد مساجد مزین به نام و یا القاب امام حسین (ع)، گفت: 133 باب مسجد در فارس به نام و یا القاب مطهر حضرت امام حسین (ع) مزین هستند که 19 باب مسجد آن در شیراز قرار دارد.
حجت الاسلام «حسین امیدی»، در رابطه با تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد مزین به نام و یا القاب امام حسین (ع) هم گفت: 41 باب کانون فرهنگی هنری مساجد در استان فارس به نام و یا القاب حضرت امام حسین (ع) مزین هستند و از این تعداد 6 کانون فرهنگی هنری مساجد در شیراز قرار دارند، البته برخی کانون ها اسامی خود را با مشتقاتی از نام حضرت گرفته اند که پسوند «محبین» و یا «انوار» دارند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس اضافه کرد: 102 باب مسجد در استان فارس به نام و یا القاب ایشان مزین است که میزبان کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند که 16 باب آن در شیراز قرار دارد.
گزارش: محسن تورع
پایان پیام/130منبع: شبستان
کلیدواژه: حضرت اباعبدالله الحسين ع روز پاسدار حضرت اباعبدالله حضرت سیدالشهدا ع امام حسین امام حسین ع کربلای معلی کانون های مساجد فارس کربلا شیراز فرهنگی هنری مساجد بحار الانوار باب مسجد برخی منابع استان فارس امام حسین ع ب اد ة ر امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۰۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانهای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.
زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشمانداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچههای مسجد را ترسیم کردیم.
وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاهها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفهای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.
زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچههای مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.
سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد شدند.
وی یادآور شد: در استانهای مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچههای مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامهنویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامهنویسی «گلدستهها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچههای مسجد حضور دارند.
در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاهمان گروهمحوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدفمان این است که به بچهها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.
وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرجالله سلحشور» را داریم که خود از بچههای مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم میتوان رشد کرد و در سطح بینالمللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق میگیرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانمها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامههای تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچههای مسجد اجرا شوند.
زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.
موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاههای آموزشی برای کارگردانهای حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با حضور حسین فداییحسین و نصراله قادری برای بچههای بافق برگزار میکنیم.
زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفتهایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت میکنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرجالله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.
وی تاکید کرد: تئاتر بچههای مسجد همانند کارهایی که در سالنهای تئاتر اجرا میشوند، حرفهای است. این جشنوارهای محیطی است و سالها چنین جشنوارههای محیطی در دنیا برگزار میشوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچهها کار خلاقانه را آموزش میدهد. ما بچهها را جسور و خلاق بار میآوریم.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیتهای هنری ندارند، تصریح کرد: کجسلیقهگی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیتهای هنری در مساجد وجود دارد. کجسلیقهگی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچههای مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراریشدن بچهها از مساجد نیز کجسلیقهگی مدیران مساجد است. بچهها را از مسجد گریزان کردهاند. شاید یکی از دلایلی اینکه دچار تخریب فرهنگی شدهایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.
زارعی اظهار کرد: امیدوارم متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمیشد الان شاهد اجراهای تکجنسیتی در مساجد نبودیم.
در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد رونمایی شد.
کد خبر 6097031 فریبرز دارایی